S for Særdeles bra

Alle Beauvais-bygde traktorer fra Massey Ferguson vil heretter ha betegnelsen S etter modellnummeret. Traktorene får en rekke forbedringer av komfort, effektivitet og sikkerhet – samt mulighet for Fieldstar5-terminal.

Under Agritechnica slapp Massey Ferguson nyheten om at alle Beauvais-bygde traktorer fra MF 5709 S til MF 8740 S heretter vil ha betegnelsen S etter modellnummeret. Den nye S-serien markerer et klart skille med Global-modellene fra Massey Ferguson, og omfatter MF 5700 S (tidligere MF 5700 SL), MF 6700 S (som før), MF 7700 S og MF 8700 S.

Nyheten MF 5709 S utfyller MF 5700 S-serien, og har utover en 95 hk motor samme teknologi og utstyr som du finner i de større modellene i serien. Du velger mellom Dyna-4 eller Dyna-6-transmisjon. Med frisiktpanser som standard og mulighet for multifunksjonsspak har du en veldig god lastertraktor.

Nytt design og Fieldstar5

Det mest åpenbare er det nye designet på panseret, der det er enkelt å se at dette er en S-modell. Merkingen er flyttet slik at det synes selv ved bruk av frontlaster, og det er også gjort endringer på lyktene i grillen på alle traktorer med standardpanser, i tillegg til at LED arbeidslys nå er tilgjengelig på alle disse seriene. Innvendig har traktorene fått mørkere setetrekk og sort ramme på armlenet. Dette gjør at interiøret holder seg penere etter lang tids bruk. Datatronic 4-konsollen er nå i sølv, grå og sort.

Alle S-serietraktorer har mulighet for Fieldstar 5 ISOBUS-terminal med 9-tommers berøringsskjerm. Terminalen gir deg tilgang til en rekke verktøy som gjør hverdagen enklere og mer effektiv, med fokus på presisjonsstyring, seksjonskontroll og dokumentasjon. Du kan velge mellom GPS-signaler fra NovAtel eller Trimble, og systemet støtter selvfølgelig RTK for ekstra presisjon. Skjermen kan også brukes til kameravisning.

Støtter traktordirektivet

De nye traktorene støtter EUs traktordirektiv som trer i kraft fra neste år. Her er det bedre håndtak og deksler, klar merking og endringer i førerhuset som gir økt sikkerhet. Den største endringen er på tilhengerbremsesystemet, hvor luftbremser nå blir standard. Vanlig hydraulisk bremseventil kan fortsatt leveres i tillegg.

Den store multifunksjonsspaken (MultiPad) som blant annet styrer kraftuttaket, trepunktshydraulikken og en spoleventil har fått nytt design, og er nå også tilgjengelig på Efficient-utgaven av MF 5700S-serien. MF 6718 S har fått ny tillatt maksvekt på 12 500 kg på Dyna-VT-modellen, mens MF 8700 S-serien har fått firepunkts aktiv mekanisk fjæring av førerhuset. Det gir bedre komfort både ute på jordet og langs veien.

Del gjerne artikkelen på sosiale medier: