Slik får du mest ut av batteriet ditt

Ståle Bertelsen hos Sønnak har gode råd om hvordan batteriet på traktoren varer lengst mulig. Sørg for at du har over 12,4 volt spenning på batteriene, og at du har en lader tilpasset batteriet du bruker. Da får du en god start på dagen.

– Hvis vi begynner med det grunnleggende, så vil alle batterier lade ut over tid. Selvutladningen er mindre når det er kjølig, så det lønner seg å oppbevare batteriene kjølig når de ikke er i bruk, og ikke ta dem inn i stuevarmen, forklarer Ståle Bertelsen hos Sønnak.

Men det gjelder bare oppbevaring. Som alle vet blir batteriene svekket i kulden, og det henger sammen med den indre motstanden i batteriene, som øker jo kaldere det blir.

– Hvis et batteri har 100 prosent ytelse ved 25° C, vil dette svekkes med 30 prosent ved 0° C og ved -25° C er batteriet omtrent halvparten så effektivt. Et batteri kan oppbevares helt ned til -70° C, men da må det være fulladet.

Det er også viktig å skille mellom ampere (A) og amperetimer (Ah). Ampere er et mål på strømstyrken i batteriet, altså det som starter traktoren din. Amperetimer angir reservekapasiteten til batteriet, eller hvor mange ganger du kan bruke det må lades. Jo større maskin du har, jo flere ampere (A) trenger du vanligvis.

Vær proaktiv

Det første rådet er å sørge for at alle batteriene er i orden før vinteren kommer.

– Normal ladespenning er mellom 14,2 og 14,4 volt, forutsatt at det er 25° C. For hver 10 grader ned skal du øke ladespenningen med 0,3 volt, og tilsvarende redusere den med 0,3 volt for hver 10 grader det blir varmere, forklarer Bertelsen.

Moderne ladere med temperaturkompensator tar hensyn til dette. Et fulladet batteri har en hvilespenning på cirka 12,7 volt. Et batteri som blir utladet vil sulfatere. Det betyr at det danner seg et belegg av blysulfat på platene. Belegget er stort sett svært vanskelig å få vekk gjennom lading, og hvis spenningen synker under 12,4 volt vil prosessen akselerere.

Sørg for korrekt spenning

Batterier montert i elektriske systemer lades via generatoren, men mange kaldstarter og høy belastning fører til utlading. Når du lader opp et batteri, er det viktig at du har en lader som er tilpasset batteriet.

– AGM er en forkortelse for absorberende glassfibermatter, mens det i gel-batterier er en silisiumforbindelse tilsatt elektrolytten (syren) som gjør at den stivner til gel. Både AMG og gel-batterier er ventilregulerte batterier, og de skal ha en annen ladeprofil enn tradisjonelle batterier med flytende syre, såkalt fritt ventilerte batterier. Da trenger du en batterilader som kan justeres etter teknologi og størrelse, understreker Bertelsen.

Testvinnende batterier og ladere tilpasset dine maskiner får du på Eiksenteret. Du kan lese mer om batterier og lading her.

Del gjerne artikkelen på sosiale medier: